Usein kysyttyä sähköisestä asioinnista

Tieliikenne

1. Mikä on varmenne ja mihin sitä tarvitsen?

Varmenne on kuusi merkkiä pitkä koodi, jonka vesikulkuneuvon tai ajoneuvon rekisteriin merkitty omistaja luo maksutta sähköisessä Oma asiointi -palvelussa, kun on myymässä tai luovuttamassa vesikulkuneuvoa tai ajoneuvoa uudelle omistajalle. Myyjä luovuttaa varmenteen ostajalle, joka esittää sen omistajanvaihdosrekisteröinnin yhteydessä sähköisessä Oma asiointi -palvelussa. Varmenne on voimassa ajoneuvoille 14 vrk ja vesikulkuneuvoille 30 vrk. Ostaja voi tarkistaa varmenteen voimassaolon maksutta Tarkista varmenteen voimassa olo ja tiedot -palvelusta. Ostaja saa samalla ajoneuvon rekisteriin merkitystä omistajasta nimen ja tiedon ajoneuvon mahdollisista rajoituksista, kuten myöhästyneestä katsastuksesta tai maksamattomista ajoneuvoveroista.

2. Miten tarkistan, astuiko sähköisessä asioinnissa tehty liikennekäyttöönotto tai liikennekäytöstäpoisto voimaan?

Jos rekisteröintitapahtuman päätteeksi pääset vahvistussivulle, on rekisteri-ilmoituksen tekeminen onnistunut ja haluttu muutos astunut voimaan. Voit tarkistaa asian Oma asiointi -palvelussa ajoneuvon tiedoista. Ajoneuvon tietojen päivittymisessä menee henkilöasiakkailla noin yksi minuutti ja organisaatioilla noin 15 minuuttia.

Jos et pääse vahvistussivulle, eikä tehty toimenpide näy Oma asiointi- palvelussa ajoneuvon tiedoissa, rekisteri-ilmoituksen tallentuminen tulee varmistaa. Tarkista, onko maksu veloitettu tililtäsi. Jos maksua ei ole veloitettu, rekisteri-ilmoitus ei ole tallentunut. Tee rekisteri-ilmoitus uudestaan. Liikennekäyttöönotto on maksuton, ja voit yrittää sen tekemistä uudestaan, jos se ei ole onnistunut.

Jos ilmoituksen tekeminen ei toisellakaan yrittämällä onnistu, ota yhteyttä asiakaspalveluun. 

Ajoneuvolla ei saa ajaa, jos rekisteri-ilmoituksen päivittäminen ei ole onnistunut!

3. Miten tarkistan, onnistuiko sähköisessä palvelussa tehty rekisteröintitodistuksen tilaus?

Jos tapahtuman päätteeksi pääset vahvistussivulle, on rekisteröintitodistuksen tilaus onnistunut. Saat uuden rekisteröintitodistuksen postissa 7 vuorokauden kuluessa.

Jos et pääse vahvistussivulle, rekisteri-ilmoituksen tallentuminen tulee varmistaa. Varmistuksen voit tehdä tiedustelemalla asiaa viestilomakkeella tai soittamalla asiakaspalveluun.

4. Sähköisessä asioinnissa peritty tapahtumamaksu näkyy tiliotteellani kahteen kertaan. Miten ylimääräinen maksu palautetaan?

Ilmoita asiasta viestilomakkeella tai soita asiakaspalveluun. Ylimääräisen maksun palautusta varten tulee Trafille ilmoittaa:

  • rekisteri-ilmoituksen tekijän nimi ja yhteystiedot
  • rekisteri-ilmoituksen tekijän tilinumero
  • ajoneuvon rekisteritunnus
  • päivä, jolloin sähköistä rekisteri-ilmoitus on tehty
5. Miksi en pysty käyttämään sähköistä palvelua? Järjestelmä antaa ilmoituksen "Sähköisten rekisteröintipalveluiden käyttö ei ole mahdollista, koska ajoneuvolla on…".

Ilmoitusta ei voi tehdä sähköisessä palvelussa, jos autolla on rekisterissä jokin seuraavista merkinnöistä:

  • rekisteröinnin muutoskielto
  • ajoneuvotietojen käsittely on vireillä
  • ajoneuvon käyttötietona on myyntivarasto
  • ajoneuvo on merkitty lopullisesti poistetuksi (romutus tai tuhoutuminen)
  • ajoneuvo on poistettu liikennekäytöstä kunnan tai viranomaisen toimesta, poistettu vaurioituneena tai poistettu ulkomaille/ Ahvenanmaalle
  • ajoneuvon rekisteröintitodistuksen vastaanottajana on henkilö, jolla on ulkomainen osoite

Jos ajoneuvolla on joku edellä mainituista rajoitteista, sähköinen palvelu ilmoittaa esteestä palvelun aikana ja palvelutapahtuma keskeytyy.

6. Miten toimin, jos rekisteröintitodistus ei saavu postissa kotiin?

Rekisteröintitodistusta tulee odottaa 14 päivän ajan rekisteri-ilmoituksen tekemisestä, jonka jälkeen uuden todistuksen voi noutaa maksutta katsastustoimipaikalta 7 päivän kuluessa.

7. Mitä seuraa, jos ajaa liikenteessä ajoneuvolla, jolle on tehty liikennekäytöstäpoisto?

Jos ajoneuvoa käytetään liikennekäytöstäpoiston aikana, poliisi ottaa ajoneuvon rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen pois ja määrää ajoneuvorikkomuksesta sakon.

Ajoneuvoverovelvollisilta ajoneuvoilta maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä. Vakuuttamattomalta ajalta Liikennevakuutuskeskus perii vakuuttamattomuusmaksua.

8. Miten voin varmistua, että auto, jota olen ostamassa, on ostohetkellä liikennekäytössä?

Tiedon voi tarkistaa Trafin Ajoneuvorekisterikyselyt -palvelusta puhelimitse, tekstiviestinä tai verkkopalveluna. Tiedon voi tarkistaa myös käyttämällä maksutonta Tarkista varmenteen tiedot ja voimassaolo -palvelua, jolloin näet kaikki mahdolliset ajoneuvon rajoitukset. Tarvitset myyjältä varmenteen, jonka hän luo maksutta sähköisessä Oma asiointi -palvelussa.

9. Olen kunnostamassa vanhaa ajoneuvoa, joka ei ole ollut rekisterissä vuosikausiin eikä papereitakaan enää ole tallella. Kuinka saan ajoneuvon jälleen liikenteeseen ja rekisteröityä omalle nimelleni?

Ennen rekisteröimistä ajoneuvon tulee läpäistä rekisteröintikatsastus. Rekisteröinnin yhteydessä omistajan tulee esittää ajoneuvosta omistusoikeusselvitys. Jos ajoneuvo on ollut Suomen rekisterissä viimeisen 10 vuoden aikana, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisestä rekisteriin merkitystä omistajasta lähtien. Jos ajoneuvo ei ole ollut Suomen rekisterissä, vaaditaan omistusoikeusselvitys viimeisen 10 vuoden ajalta sekä vahvistus autoveron maksamisesta Suomeen, jos kyseessä on autoverollinen ajoneuvo (esim. auto, moottoripyörä) tai tullauspäätös, jos kyseessä on autoveroton ajoneuvo (esim. mopo).

10. Saako ulkomailla rekisterissä olleista ajoneuvoista tietoja?

Liikenteen turvallisuusvirastosta voidaan toimittaa tietoja vain siltä ajalta, jolloin auto on ollut Suomen rekisterissä. Myöskään Ahvenanmaan rekisterissä oloajalta emme voi tietoja toimittaa.

11. Näkyykö rekisterissä missä ajoneuvo on kulloinkin vakuutettuna?

Kyllä näkyy. Rekisterissä näkyy vakuutuksen alkamispäivä sekä vakuutusyhtiö.

12. En ole varma rekisteritunnuksen jokaisesta merkistä. Voidaanko ajoneuvon tietoja silti hakea?

Liikenteen turvallisuusviraston yksittäiskyselynä tarjoamat rekisterikyselyt (internetissä, tekstiviestinä ja puhelinpalveluna) vaativat täydellisen rekisteritunnuksen hakutekijäksi.

13. Mitä, jos ajoneuvon tietoja ei löydy rekisteritunnuksella haettaessa?

Mikäli ajoneuvon tietoja ei löydy rekisteritunnuksella haettaessa on todennäköistä, että ajoneuvo on poistettu rekisteristä hyvin kauan sitten tai ajoneuvon rekisteritunnus on vaihdettu. Asian voi tarkistaa Liikenteen turvallisuusviraston neuvonnasta.

14. Haluaisin, että osoitetietojani ei saisi selville ajoneuvoni rekisteritunnuksen perusteella. Mitä voin tehdä?

Voit tehdä osoitteenluovutuskiellon ajoneuvoliikennerekisteriin. Kiellon tallentamisen jälkeen osoitetietojasi ei enää saa esimerkiksi tekstiviesti- tai puhelinpalvelujen kautta. Osoitteenluovutuskielto ei estä nimen ja ajoneuvon tietojen luovutusta. Katso tarkemmat ohjeet kiellon tekemiseen Tietojenluovutuskiellot-sivulta.

Ajokortin kaksoiskappale

Olen mennyt naimisiin ja otin puolisoni sukunimen. Voinko tilata uuden ajokortin Trafin sähköisen asiointipalvelun kautta?

Jos olet hakenut uutta passia ja se on myönnetty uudella nimikirjoituksella, voit käyttää palvelua. Muussa tapauksessa sinun tulee toimittaa uusi nimikirjoitusnäyte Ajovarman palvelupisteeseen ja hakea siellä uutta ajokorttia.

Olen tällä hetkellä ajokiellossa. Voinko tilata uuden kortin sähköisen palvelun kautta niin, että voin ajaa heti, kun ajokieltoni päättyy?

Voit tilata ajokortin kaksoiskappaleen vain, jos ajo-oikeutesi on voimassa. Poliisin tulee palauttaa ajo-oikeutesi ennen kuin voit tilata kortin sähköisen palvelun kautta.

Osoitetiedoissani on virhe, mitä teen?

Voit tarkistaa osoitetietosi Väestörekisterikeskuksen palvelusta https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx tai maistraatista. Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Tee tarvittaessa muuttoilmoitus osoitteessa www.posti.fi/muuttoilmoitus. Jos osoite ei näy päivityksenkään jälkeen oikein, ole yhteydessä Trafin ajokorttineuvontaan (puh. 029 534 5113, s-posti: neuvonta@trafi.fi).

Vammaisen pysäköintilupa

Minulla on voimassa oleva pysäköintilupa, mutta se varastettiin. Voinko tilata luvasta kaksoiskappaleen samoilla tiedoilla?

Luvan kaksoiskappaletta ei voi tilata sähköisen asiointipalvelun kautta väärinkäytösten minimoimiseksi. Voit hakea kaksoiskappaletta Trafin palveluntuottajan Ajovarman palvelupisteestä. Ajovarma tarkistaa tällöin ennen kaksoiskappaleen myöntämistä aiemman lupasi tiedot poliisilta tai Trafin rekisteristä.

Osoitetiedoissani on virhe, mitä teen?

Voit tarkistaa osoitetietosi Väestörekisterikeskuksen palvelusta https://verkkopalvelu.vrk.fi/Omat/Etusivu.aspx tai maistraatista. Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Tee tarvittaessa muuttoilmoitus osoitteessa www.posti.fi/muuttoilmoitus. Jos osoite ei näy päivityksenkään jälkeen oikein, ole yhteydessä Trafin ajokorttineuvontaan (puh. 029 534 5113, s-posti: neuvonta(at)trafi.fi).

Minulla on laajennettu lääkärinlausunto ajokortin hakemista varten. Voinko käyttää sitä hakiessani vammaisen pysäköintilupaa?

Sitä ei voi käyttää. Liitteenä tulee olla "Lääkärinlausunto vammaisen pysäköintilupaa varten" -lomake. Lääkäri voi tulostaa lausuntopohjan Trafin internetsivuilta http://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/kuljettajan_ajoterveys